| KÖRKÉP : Ki ad pénzt a kórházakra ? |
Ki ad pénzt a kórházakra ?
Sokan aggódnak azon, hogy a kórháztörvény kiárusítja a magyar kórházakat és az intézmények nagy részre magánkézbe kerül.
Ki ad pénzt kórházra?
Ma sokan azon aggódnak, hogy az úgynevezett kórháztörvény megszavazásával a parlament kiárusítja a magyar kórházakat, és az intézmények nagy része magánkézbe kerül.
Ha lesz meglepetés, akkor valószínűleg az, hogy épp az ellenkezője fog történni: a vártnál jóval kisebb lesz a vásárlási kedv. Egyáltalán nem a kórháztörvénytől függ ugyanis, hogy bekövetkezik-e a kórházak tömeges privatizációja, mert az mostanáig is lehetséges lett volna. S hogy mégsem történt meg, annak oka egyrészt az egyértelmű jogi szabályozás hiányából eredő folyamatos bizonytalanság, másrészt, hogy a nagy tömegű tébéjárulék ellenére a mai finanszírozás mellett az egészségügy nem tőkevonzó ágazat.
A finanszírozás jelenlegi rendszere fokozatosan feléli a befektetéseket, józan befektetői megfontolások alig számolnak profittal. Ráadásul a működési költségeket az Országos Egészségbiztosítási Pénztár állja, az amortizáció, a beruházási és felújítási költségek a tulajdonos, vagyis jelenleg az állam és az önkormányzatok költségvetésében szerepelnek. Az sem könnyű a magánszférának az egészségügyben, hogy alig van mit fizetőssé tenni, s a lakosság sincs "szocializálva" a fizetős egészségügyi szolgáltatásokra. Az önkormányzatok és az állam a kérdés társadalmi súlya miatt az egészségügyi intézmények működését inkább politikai, mint gazdasági kérdésnek tekintik. Nekik fontosabb a kórházüzem - amely sokszor a legnagyobb munkáltató is egy-egy kisvárosban - ilyen-olyan színvonalú, ám nyugodt és csendes működése, mint az esetleges egyszeri (társadalmi felháborodással övezett) privatizációs bevétel. És magáról a jogszabályról: a kórháztörvény szabályozó, márpedig ami szabályoz, az szűkíti az eddigi korlátlan lehetőségeket. Be kellene végre látni, hogy az egészségügyben pluszforrások szükségesek, különben tovább omladoznak a falak, gyakrabban hibásodnak meg a műszerek, a gyógyszerek mellett ki tudja, mit kell majd a betegnek még bevinnie a kórházba, a WC és fürdő színvonalára figyelem sem marad. Komoly befektetőtől törvényi garancia nélkül nem várhatók el hosszú távra szóló beruházások. Egyesek beszéltek nonprofit befektetésről, ami viszont komoly vállalkozónak értelmezhetetlen kategória. Gyakori aggály, hogy a jogszabály alapján a tőke akár be is zárhatja a gazdaságtalan osztályokat, így esetleg betegek maradnak ellátatlanul. Kétségtelen, hogy a tőke racionális működésre törekszik, ami például az indokolatlan adminisztráció vagy az egy intézményen belüli azonos profilú osztályok felszámolását célozhatja. Ám a pusztán gazdaságilag rosszul működő kórházi osztályok nem lesznek bezárhatók. Egészségügyi intézményben egy befektető kizárólag a helyi önkormányzattal kötött szerződéssel szerezhet érdekeltséget, az önkormányzatnak pedig területi ellátási kötelezettsége van. Így a tőke legfeljebb egyet tehet: nem privatizál ott, ahol eleve veszteséges működést feltételez. A racionalitás további lehetősége, ha a vállalkozó a jelenlegitől eltérő gazdálkodói és szervezeti logika mentén képes nyereségessé tenni a ma veszteséges kórházi egységeket, s a visszaforgatott profittal javítani az ellátás színvonalát. A visszaforgatásra pedig az a garancia, hogy minden üzleti vállalkozás fél a piac elvesztésétől. A ma működő egészségügyi cégek is visszaforgatják forrásaik jelentős részét a szolgáltatási színvonal javítására. Mert bár a betegek csak korlátozottan élnek vele, működik a szabad orvos- és intézményválasztás. Az egészségügybe meghatározóan az egészségügyi tevékenységű szereplők fognak beruházni, rövid távú befektetési és spekulációs céllal ugyanott aligha fektet be bárki is. A magyarnál több GDP-jű és egészségügyi költségvetésű nyugati országokban is csak 20-30 százalékos a privát formában működő kórházak aránya. És nem is a korlátozó jogi szabályozás miatt, hanem az egészségügyi költségek természete, a csekély megtérülési lehetőségek és az ellátási kötelezettségek miatt. Mérhetetlenül eltúlzott a tömeges privatizáció rémétől félteni az egészségügyet. A tőke nem vitázik azért, hogy befektethessen. Ahol indokolatlan gazdasági és jogi irracionalitással, fölösleges kockázattal találkozik, onnan elfordul. Félő, hogy a magyar egészségügy végül többletforrások nélkül, számtalan problémájával magára marad.
HVG
Copyright2001-2002 Vitalitas.hu Kft.
| |